De winst en verliesrekening

Als ondernemer werk je hard. En dan wil je ook zien of je met al dat werken ook echt geld hebt verdiend. Dat zie je in de winst en verliesrekening. De winst en verliesrekening is simpelweg een overzicht van wat er binnen komt en wat er aan kosten zijn; met onder aan de streep het resultaat van dat harde werken. Hieronder de begrippen die daarbij komen kijken.

Omzet
Dit is een begrip dat de meesten wel kennen: omzet is wat je aan facturen hebt gestuurd exclusief BTW. Als je geen kosten maakt, dan is dit ook je winst. Heb je verschillende dingen waarmee je je geld verdient, dan kan het handig zijn om in je administratie meer omzetgroepen aan te maken zodat je in een oogopslag ziet waar je nou hoeveel geld mee omzet. Dit is de post waar men meestal als eerste naar kijkt in de winst en verliesrekening.

Inkoopkosten
Voor dienstverleners is deze eigenlijk niet zo relevant, maar zodra jij iets tastbaars maakt of gaat handelen in producten dan is de ‘inkoopwaarde van je omzet’ of ‘kostprijs omzet’ een term die je vaker gaat horen. Je koopt iets in voor bedrag x en je verkoopt het voor een bedrag y. De inkoopkosten is het totaal van X en je omzet is een totaal van Y. Zo kun je precies zien wat je overhoudt aan welke bedrijfsactiviteit.

Overige Kosten
Dit zijn de kosten die ook doorlopen als je geen omzet draait, als je een maandje met vakantie bent of zo. Deze kosten verdelen wij in rubrieken, want je wilt niet alleen weten hoeveel geld je hebt uitgegeven, maar ook waaraan zodat je voor een volgende periode kan beslissen om te bezuinigen, of om te investeren in bijvoorbeeld marketing.

Personeelskosten
Personeel is fijn, maar kost geld. Denk aan salaris, werkgeverslasten, ziektekosten, pensioenkosten, verzekeringen, auto’s van de zaak, opleidingen, ov abonnementen etc. Als je personeel in dienst hebt moet er ook een salarisadministratie worden bijgehouden.

Afschrijvingen
Heb je meer dan € 450 excl. BTW uitgegeven aan iets wat langer meegaat voor je bedrijf? Dat heet investeren. Zo’n investering gaat niet meteen volledig in de kosten mee, maar wordt over een periode van – meestal – 5 jaar ‘afgeschreven’. Ieder vol boekjaar neem je dus 20% van de aanschafprijs mee als kosten.

Huisvestingskosten
Huur je een zakelijk pand, betaal je servicekosten, heb je jaarlijkse belastingen zoals WOZ dan vind je deze hier terug. Ook onderhoudskosten aan je pand of bijvoorbeeld de beveiliging hoort hier thuis.

Autokosten
Auto in de zaak? Dan mag je alle kosten die je voor die auto maakt aftrekken. Maar als je meer dan 500 km per jaar ook prive in de auto rijdt moet je ook een deel prive betalen: dat heet de bijtelling. Die is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto, en het zuinigheidslabel. Ook moet je ermee rekening houden dat een deel van de BTW die je aftrekt op de autokosten niet aftrekbaar is. We hebben een handige tool om uit te rekenen of het slimmer is om je auto zakelijk te rijden of prive. Beter in prive? Zorg er dan wel voor dat je je zakelijke kilometers bijhoudt, want die kun je declareren aan je bedrijf!

Kantoorkosten
Internet,  telefonie, postzegels, kladblokjes, een nieuwe muis of laptoptas… Alles dat je in en rond het kantoor gebruikt.

Verkoopkosten
Een zakelijk diner, drukwerk, inhuur van een marketingbureau, hosting van je website; alles wat uitgeeft om direct of op langere termijn meer omzet te realiseren valt onder verkoopkosten.

Algemene kosten
Bedrijfsverzekeringen, juridisch advies, de boekhouder, bankkosten. Je hebt ze nodig, maar erg specifiek zijn ze niet.

Alles bij elkaar noemen we dit de overheadkosten.

Resultaat
Uiteindelijk zie je in de winst en verliesrekening het volgende overzicht :

Omzet XXX
Inkoopwaarde omzet YYY
Bruto resultaat* XXX – YYY
Overheadkosten ZZZ
Netto resultaat XXX – YYY – ZZZ: Bingo!

* Als het goed is verkoop je een product altijd voor meer dan dat je het hebt ingekocht dus hou je hier iets over.

Oeps, negatief resultaat? Dan heb je meer kosten gemaakt dan je omzet. Dat kan liggen aan hoge inkoopwaarde omzet, of omdat de overheadkosten hoger waren dan je bruto resultaat. Dat gebeurt vaak bij starters die nog veel kosten moeten maken om hun onderneming op de rit te helpen. Maar als het goed is heb je een positief resultaat en heeft al dat harde werken ook echt harde euro’s opgeleverd: gefeliciteerd!

Let op: als eenmanszaak reken je met de Belastingdienst af over je winst, niet over wat je werkelijk naar jezelf hebt overgemaakt. Je kunt jezelf een jaar lang op een laag pitje houden, maar toch veel inkomstenbelasting moeten betalen omdat je een hoge winst had. Let er dus op dat je al je kosten in je administratie meeneemt: ook die mousepad van € 4,95 en dat kopje koffie onderweg naar een klant. We adviseren je graag persoonlijk over jouw situatie.