Een boekhoudprogramma als zzp’er? Wat is nodig?

Je bent zzp’er of startende ondernemer en je wil (of eigenlijk: je moet) aan de slag met je boekhouding. Een traditionele boekhouder blijkt best een duur geintje te zijn, een Excel lastig en onvolledig, dus je gaat op zoek naar alternatieven. En daar zijn ze dan: de online boekhoudprogramma’s. De één nog geavanceerder dan de ander. Hoe kies je een boekhoudprogramma dat bij jouw onderneming past?

Om je een beetje wegwijs de maken in de wereld van online boekhouden vertellen we je vandaag welke functionaliteiten jij als zzp’er of starter wél echt nodig hebt.

Wat is het verschil tussen een online boekhoudprogramma en een administratietool?

We snappen dat al die accountancytermen jou als zzp’er of startende ondernemer niet zoveel zeggen. Geen probleem, want jij moet je lekker toeleggen op je onderneming. Met moeilijk boekhoudjargon en cijfertjes houden wij ons wel bezig. Het verschil tussen een boekhoudprogramma en een administratietool zit hem voornamelijk in de functionaliteit en de complexiteit van het programma. Boekhoudprogramma’s zijn ideaal voor middelgrote en grote bedrijven omdat hier heel veel functionaliteiten in zitten. Deze programma’s zijn gericht op ondernemingen met meerdere medewerkers en bieden daarom ook functionaliteiten als ureninvoer, salarisadministratie en verlofaanvragen. Je ziet door de bomen het bos niet meer met al die balansen, afschrijvingen en memoriaalposten die in grote boekhoudprogramma’s zitten. Als zzp’er of starter heb je dit soort functionaliteiten helemaal niet nodig. Daarom is het zonde van je geld om dit soort dure boekhoudsoftware aan te schaffen. Daarnaast wil jij vast liever een tool die overzichtelijk en vooral eenvoudig is. En dat is precies wat een goede administratietool wél is. Jij weet zelf hoeveel btw je moet betalen en wat je winst is. De rest regelen wij.

Wat is het voordeel van een administratietool ten opzichte van het inhuren van een boekhouder?

We schreven eerder al dat het inhuren van een boekhouder prijzig kan zijn. Wij van CijferCombinatie geloven dat jij een deel van je administratie prima zelf kunt doen en daarom hebben wij een administratieportal ontwikkeld waarbij jij de basisgegevens over je inkomsten en uitgaven invult, en onze boekhouders vervolgens het moeilijke reken- en invulwerk doen. Met ongelimiteerd support en een all-in prijs werken we samen aan jouw online boekhouding. Je betaalt dus minder dan als je een boekhouder inschakelt en bijkomend voordeel is dat je zelf ook altijd en overal inzicht hebt in je administratie.

Probeer onze online administratieportal gratis uit

Nieuwsgierig naar wat het online bijhouden van je administratie jou kan opleveren? Probeer onze administratiesoftware nu één maand gratis uit. Lees hier meer over de portal en hoe je je kunt aanmelden.