FAQ CijferCombinatie Administratieportal

Wat is het verschil tussen deze administratieportal en online boekhoudprogramma’s?

Onze administratieportal is er speciaal voor zzp’ers en startende ondernemers. De meeste online boekhoudprogramma’s zijn redelijk complex en bieden geen aanvullende support van echte, ervaren boekhouders. Bovendien moet je vaak nog met een boekhouder je jaarwerk te laten opstellen. Onze administratiesoftware is heel eenvoudig in gebruik en biedt ongelimiteerd support van professionele boekhouders. Met onze all-in service met bijbehorende all-in prijs hou je zelf eenvoudig je administratie bij en zit het jaarwerk in de prijs inbegrepen.

Waarom is deze adminstratiesoftware voor zzp’ers voordeliger dan het inhuren van een boekhouder?

Je kunt natuurlijk een boekhouder inhuren om ál je administratiewerk te doen – van het tellen van je bonnetjes tot het invullen van de aangifte. Omdat je bij onze administratiesoftware zelf het voorwerk doet hoeven wij minder uren te maken en rekenen we dus veel lagere kosten. Het voorwerk is super eenvoudig en omdat je wél support krijgt van een ervaren boekhouder mis je niets aan kwaliteit, maar bespaar je wel op je boekhouding.

Hoe maak ik een account aan voor een gratis proefmaand van de online administratiesoftware?

Vul het contactformulier op deze pagina in om een gratis proefmaand aan te vragen. Je ontvangt dan dezelfde dag nog je persoonlijke inloggegevens. Vervolgens kun je direct aan de slag met je online administratie. Wij staan voor je klaar om je online of telefonisch te ondersteunen met het gebruik van de tool. Na deze gratis maand kun je stoppen, of kun je je abonnement laten omzetten naar de betaalde versie.

Welke functies vallen er binnen mijn administratietool proefabonnement?

Binnen je proefabonnement vallen precies dezelfde functies als in het betaalde pakket. Je kunt je uitgaven en inkomsten beheren, je btw uitrekenen, je winst- en verlies bijhouden en je inkomstenbelasting berekenen. Daarnaast kun je bestanden uploaden en een overzicht van je bestanden bekijken. Ook de support van een van onze boekhouders zit bij het proefabonnement inbegrepen.

Hoe werkt het als ik mijn gratis proefabonnement wil verlengen?

Na één maand stopt je proefabonnement. Voor het einde van de maand neemt een van onze boekhouders contact met je op en kijken we, als jij dat wilt natuurlijk, samen naar je kosten en uitgaven. Op basis daarvoor wordt een schatting gemaakt van het abonnement dat jij nodig hebt. We gaan hierbij uit van S t/m L-abonnementen, afhankelijk van het aantal boekingsregels van jouw onderneming. Vervolgens wordt er een all-in prijs afgesproken en kun je verder met jouw online boekhouding onder begeleiding van onze professionele boekhouders.

Moet ik zelf mijn belastingaangifte invullen of kan ik dat een boekhouder laten doen?

Je vult zelf je inkomsten en uitgaven in in de online administratiesoftware en een van onze boekhouders vult vervolgens je aangifte in bij de Belastingdienst. Wij weten immers de juiste trucs om het maximale uit jouw btw en ib aangiftes te halen.  Wij controleren of alles goed ingevuld is en wanneer de aangifte is ingediend krijg je een mailtje met je betaalspecificaties.

Hoe wordt de indicatie inkomstenbelasting voor zzp’ers berekend?

Om te berekenen hoeveel inkomstenbelasting je als zzp’er moet betalen wordt gekeken naar een aantal factoren. Denk hierbij aan winst, aftrekposten als zelfstandigenaftrek, startersaftrek, algemene heffingskortingen en arbeidskortingen. Wanneer je je gegevens hebt ingevuld in onze online administratiesoftware, gaat de boekhouder hiermee aan de slag. Je hoeft zelf dus vrijwel geen kennis van boekhouden te hebben om onze administratieportal te kunnen gebruiken. Let wel: de berekening is indicatief. Er wordt alleen gekeken naar de gegevens over jouw onderneming, niet naar aftrekposten voor een eigen huis of vermogen. De indicatie is er om jou een indruk te geven wat je kunt verwachten. De definitieve aangifte wordt opgemaakt als het jaar is afgerond, de boekingen zijn gecontroleerd en de definitieve winst bekend is.

Hoe wordt de btw berekend in de online administratietool?

Met onze handige online btw-calculator wordt de btw over jouw inkomsten en uitgaven berekend. Je hoeft alleen maar in te vullen of de diensten of producten belast zijn met 0, 9 of 21% btw. De online btw-calculator berekent vervolgens hoeveel btw je terugkrijgt of moet afdragen.

Hoe voer ik investeringen in het online administratieprogramma?

Investeringen (uitgaven boven de € 450 excl. BTW) voer je gewoon in in bij uitgaven, met het juiste btw percentage, onder kostensoort Investeringen. Wij vissen die posten er bij het jaarwerk weer uit en zorgen dat ze netjes op de balans komen, met de correcte afschrijvingen.

Ik mis een kostensoort in het programma. Wat moet ik doen?

Als de kostensoort waar een uitgave onder valt niet in het drop down menu staat, kies je voor ‘Overige kosten’. In de beschrijving zet je dan wel duidelijk wat voor soort kosten het waren. Wij tracken dit continu, en voegen waar nodig veelgebruikte kostensoorten toe.

Moet ik mijn facturen en bonnen nog bewaren als ik ze geupload heb?

Alle bonnen en facturen die voorzien zijn van je bedrijfsnaam hoef je niet te printen en te bewaren nadat je ze geupload hebt. Bonnetjes voor kleinere uitgaven, waar je bedrijfsnaam niet opstaan, moet je nog wel bewaren. Doe ze op datumvolgorde in een map, dan heb je alles in orde als de Belastingdienst vragen heeft.

Waarom kan ik mijn bank niet invoeren in de online administratiesoftware?

Voor zzp’ers en starters is het bijhouden van de bank in je administratie niet nodig. Dat werk kun je jezelf dus besparen. Wel is het goed om regelmatig je bankafschriften te controleren om te kijken of je geen kosten vergeten hebt. Voor het jaarwerk hebben we wel de jaaropgave van je bankrekening(en) nodig.

Hoe weet ik welk btw-percentage ik moet kiezen?

De bon of factuur is hierin altijd leidend. Staat er geen btw op vermeld? Dan kies je voor 0%. Als je een bon of factuur hebt met meerdere btw-percentages, dan maak je daarvoor aparte regels aan bij het invoeren. Op voedsel en drank is btw niet aftrekbaar, ook niet als het wel op de bon staat.

Welke kosten mag ik wel of niet opvoeren als uitgaven?

Alle uitgaven die je doet die voor je bedrijf kun je opvoeren als kosten. Dat scheelt in je winst, dus ook in je inkomstenbelasting. Twijfel je of je een uitgave zakelijk kunt opvoeren? Neem dan contact met ons op. Wij controleren wat je hebt ingevoerd en als we denken dat het geen zakelijke kosten zijn nemen wij contact met je op. Liever een boeking verwijderen als het echt niet kan, dan dat je jezelf tekort doet en zakelijke uitgaven niet aftrekt.

Wat gebeurt er als ik in de loop van het jaar veel meer of minder boekingsregels heb dan het tarief waarop ik ben ingestapt?

We volgen van alle gebruikers hoeveel boekingsregels ze gebruiken. Als we denken dat het uit de pas gaat lopen nemen we contact met je op. Je betaalt nooit meer dan voor het werkelijk geboekte aantal regels.

Hoe gaan jullie om met mijn informatie?

Jouw informatie is iets tussen jou en ons, en niemand anders. Het is natuurlijk wel jouw verantwoordelijkheid om je inloggegevens geheim te houden, en je wachtwoord aan te passen nadat je de eerste keer hebt ingelogd. Het portal is zeer goed beveiligd en voldoet aan de strengste eisen voor privacybescherming.

Kan ik de online administratieportal ook blijven gebruiken als mijn bedrijf groeit?

Onze portal is in eerste instantie bedoeld voor kleine ondernemers. Als je bedrijf een groeispurt maakt of je personeel in dienst neemt gaan we met jou aan tafel om te kijken of het tijd wordt om over te stappen naar andere software, met uitgebreidere mogelijkheden.

Wat als ik het vreselijk druk heb met werk en geen tijd heb om mijn administratie in te voeren?

In drukke tijden kunnen we altijd bijspringen en het invoeren (tijdelijk) van je overnemen zodat je administratie bij blijft. We rekenen dan wel extra kosten.

Meer weten? Lees hier alles over onze online administratieportal en probeer het nu één maand gratis uit!