Kostprijs van de omzet

‘Kostprijs van de omzet’: een term die vele ondernemers duizelt. Wat bedoelen boekhouders daar nu mee? Wat kan je met deze informatie? Wij leggen het je uit.

Omzet

Dit is een term die de meesten van jullie wel kennen. Dit is het bedrag dat je aan je klant factureert na aftrek van de BTW. Kortom, het geld dat binnen zou moeten komen en waarvan je je rekeningen kan betalen.

Kostprijs

Maar wat is dan de kostprijs van die omzet? Wat kost die omzet jou nou eigenlijk? Als je diensten verkoopt zul je waarschijnlijk weinig inkoopkosten hebben. Denk aan een consultant, die eigenlijk alleen een laptop en een telefoon nodig heeft, en vergelijk dat met een bakker die meel, water, gist etc. moet inkopen om z’n broden te bakken. Inkopen zijn namelijk producten of diensten die je koopt om ze vervolgens weer door te verkopen.

Voorbeeld :

Een fotograaf verkoopt portretfoto’s, in een mooi fotolijstje. Het fotograferen is een dienst, maar het fotopapier en de lijstjes moeten worden ingekocht. Zonder die materialen kan hij geen ingelijste foto’s verkopen en is er dus geen omzet. Die materialen vallen dus onder de kostprijs van de omzet.

Waarom is dit zo belangrijk?

Het is belangrijk om te weten hoe hoog de kostprijs is ten opzichte van de omzet. Als je van € 100 omzet na aftrek van de kostprijs omzet maar € 10 overhoudt blijft er dus niet veel over om je overige bedrijfskosten van te betalen. Of zelfs om je privé kosten van te betalen.

Maar als je in datzelfde rekenvoorbeeld een ton omzet hebt, hou je er € 10.000 aan over, en dan ziet het er natuurlijk leuker uit. Als je ‘brutowinstmarge’ laag is, moet je dus veel verkopen om het leuk te maken. En als je brutowinstmarge hoog is dan kun je misschien volstaan met minder verkopen.

Je kostprijs omzet verschilt van andere kosten omdat hij meebeweegt met je omzet. Als je geen ingelijste foto’s verkoopt hoef je immers ook geen fotolijstjes in te kopen. Vergelijk dat met kosten die gewoon doorlopen zoals telefoonkosten, huur, je website etc. dan zie je het verschil. Dit is ook belangrijk als je je zgn. ‘break-even punt’ wilt berekenen, maar dat bespreken we een andere keer.

Brutowinstmarge

Brutowinstmarge is dus wat er overblijft als je je omzet vermindert met je kostprijs. Hiervan betaal je je overige kosten en wat er daarna overblijft is winst. Welke brutowinstmarge gezond is voor jouw bedrijf is erg branche- en productspecifiek.

Wat kan je ermee?

Verkoop je veel maar is de winst laag? Dan kun je als eerste naar je brutowinstmarge gaan kijken. Misschien kan je verkoopprijs omhoog, of moet je proberen gunstiger in te kopen of minder te verspillen. Verkoop je juist erg weinig maar is je marge per verkoop hoog? Dan kun je beslissen om misschien exclusiever in te kopen of je prijs te laten zakken om zo de verkoop te stimuleren.

Blijf dus je brutowinstmarge in de gaten houden. Wellicht kun je op veel meer punten je resultaat optimaliseren dan je misschien denkt!

Probeer nu gratis uit: online administratietool voor ondernemers

Altijd en overal online je administratie bijhouden? Met onze online administratietool kun je onder andere:

  • Je inkomsten en uitgaven beheren
  • Je winst, verlies en btw berekenen
  • Je bonnetjes en facturen online opslaan
  • Je indicatie inkomstenbelasting berekenen

Daarnaast krijg je bij gebruik van onze online administratietool controle op je aangiftes en eventueel advies van een van onze boekhouders. Probeer het nu gratis en vrijblijvend uit!

Meld je hier in slechts 2 minuten aan voor onze online administratietool. 

 

Deel de post:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
WhatsApp

Gerelateerde berichten