Niets is moeilijker dan bepalen tegen welk tarief je je dienst of product gaat verkopen. Om je (uur)tarief goed in kaart te brengen zijn 5 factoren belangrijk.
- Wat is je overhead?
- Koop je producten in die je vervolgens doorverkoopt?
- Wat doet je concurrent?
- Wat doe jij ten opzichte van je concurrent?
- De gouden regel van drie (nader toegelicht)
Hieronder behandel ik deze zaken punt voor punt
1. Wat is je overhead als freelancer?
Overhead kosten zijn de kosten die je maakt die niet direct iets te maken hebben met je omzet. Denk aan telefoonkosten, reclamekosten, verzekeringen, administratiekosten en dergelijke. Allereerst moet je omzet deze kosten dekken, daarna moet deze je van een boterham voorzien. Belangrijk dus om eerst in kaart te brengen hoe hoog jouw overhead kosten zijn, of hoe hoog je verwacht dat deze gaan worden.
2. Koop je producten in die je vervolgens doorverkoopt?
Koop je voordelig in grote hoeveelheden in, of ga je voor iets speciaals wat je om de hoek kunt kopen? Doe je zelf nog iets met dat product, of verkoop je het direct door voor een iets hogere prijs? Ben jij de enige in de ruime regio die het product verkoopt, of kan je het overal krijgen? Dit zijn allemaal zaken die meespelen en die belangrijk zijn voor het bepalen van je marge en productprijs.
3. Wat doet je concurrent?
Wie is je grootste concurrent? Verkopen zij hetzelfde product of lijkt het er alleen op? Door goed te kijken wat een reeds bestaande concurrent doet en hoe goed het met dat bedrijf gaat kun je aflezen hoe het in de markt gaat. Waar focust welke soort klant zich op? Wat is welke klant bereid om waarvoor te betalen? Dit zijn belangrijke zaken om te weten voor je je strategie bepaalt.
4. Wat doe jij ten opzichte van je concurrent?
Welke keuze wil jij dat een klant maakt als ze voor jou kiezen? Moeten ze voor de beste prijs gaan? De beste kwaliteit? Omdat ze jou zo leuk vinden? Of je merk? Of omdat jij het snelste je werk doet? Of omdat je makkelijk beschikbaar bent? Breng je eigen propositie ten opzichte van je concurrent in kaart bij het bepalen van je prijs.
5. De gouden regel van drie
Of je nu koopt of verkoopt – er is één regel (of eigenlijk drie) die je altijd moet onthouden. Prijs, kwaliteit en tijd zijn drie zaken waarvan er altijd één is waar je op in moet leveren. Goedkoop, snel en topkwaliteit zijn er drie die niet samen gaan. Dus of je levert topkwaliteit, tegen een lage prijs, maar het leveren duurt lang. Je leverttop kwaliteit, tegen een hoge prijs, maar je levert snel. Of je levert snel, de prijs is goed, maar het is geen topkwaliteit.
Welke van de drie ben jij?
Snel en gemakkelijk je administratie op orde met onze online administratieportal
Om het regelen van je administratie voor freelancers makkelijker te maken hebben we een online administratietool ontwikkeld waarbij je gemakkelijk je BTW kunt berekenen, je facturen kunt bijhouden en je inkomsten en uitgaven inzichtelijk hebt. Probeer onze online administratietool nu gratis en vrijblijvend uit!
Hoe bepaal jij je uurtarief? Deel je ervaring met mij via Facebook
Liefs,
Sabine