In 2019 gestart als zzp’er? Deze tips wil je kennen!

Als beginnend zzp’er wil je graag aan de slag. Klanten vinden, mooie dingen creëren en aan gave projecten werken. De administratie komt vaak pas in een later stadium. Meestal zo rond april wanneer de eerste aangifte btw ingediend moet gaan worden. Voor velen is de administratie een vervelend klusje dat moet gebeuren. Dit is jammer want je administratie kan je juist heel veel informatie geven over je onderneming.

Een goed begin is het halve werk

Van tevoren nadenken over hoe je je administratie wilt gaan organiseren scheelt een hoop paniek later. Vooral in april wanneer we liever Koningsdag vieren en van de lente genieten in plaats van bonnetjes bij elkaar zoeken en verwerken. Dus ga er even een half uurtje voor zitten en zoek op wat de mogelijkheden zijn.

Stel de juiste prioriteiten

Tijd, budget en kwaliteit. Dit is een gouden driehoek waarvan je eigenlijk altijd maar twee van de drie kan krijgen. Als iets snel is en goed moet zijn is het duur. Als het snel moet zijn en goedkoop is het vaak van mindere kwaliteit. Dit geld natuurlijk voor alles wat je zelf wilt kopen, maar ook voor wat je verkoopt. Als je veel tijd kwijt bent aan je administratie terwijl je eigenlijk genoeg werk hebt om geld te verdienen en goed werk te leveren. Dan is dat laatste, zeker voor startende zzp’ers die nog naam moeten maken, heel erg belangrijk. Echter moet het natuurlijk niet zo zijn dat je daardoor de administratie volledig vergeet.

Je administratie zelf doen of uitbesteden als zzp’er?

Dan komt deze vraag er automatisch uit rollen. Is het handiger als je de administratie zelf gaat doen of kun je het beter uitbesteden? Dit hangt natuurlijk af van je ambities, je tijd en je budget. In het begin is het wellicht makkelijker om alles zoveel mogelijk zelf te doen omdat dit geld scheelt. Maar uiteindelijk is het ook handig om samen te werken met een boekhouder die werk kan overnemen mocht jij het te druk krijgen. Vraag eens om je heen hoe jouw collega ondernemers dit doen. Wellicht hebben zij een oplossing die je goed in de oren klinkt en bij je past. Met onze online administratiesoftware doe je een deel zelf, maar krijg je ondersteuning van een ervaren boekhouder. De ideale middenweg voor zzp’ers!

Hoe vind je de juiste boekhouder voor zzp’ers?

Ook hier geldt; vraag om je heen. Waar zitten je zzp collega’s en wat zijn de ervaringen? Bekijk de opties online en ga gesprekken aan bij meerdere kantoren. Wij schreven er onlangs al een blog over waarin we verschillende punten noemen om je te helpen een boekhouder te kiezen. Denk aan, vertrouwen, wie heb je nodig, kan je online werken, branche specialisatie en pro activiteit. Meer weten? Lees het blog met tips voor het kiezen van de juiste boekhouder hier.

Geen belasting verassingen

Als iets beangstigend is voor een startende ondernemer, dan is het de belastingdienst wel. De regels lijken er veel en ingewikkeld. Maar als je een beetje weet waar je rekening mee moet houden dan zie je dat het best wel mee valt. Laat je dus goed informeren en kijk welke regels op jouw onderneming van toepassing zijn. Bovendien is het prettig om te weten hoeveel belasting je uiteindelijk moet gaan afdragen. Vooral de omzetbelasting en de inkomstenbelasting is voor de meesten belangrijk.
Wij hebben hier met onze administratieportal rekening mee gehouden. Zolang jij je administratie bijhoudt, heb je altijd een up to date overzicht. Zowel voor de omzetbelasting als de inkomstenbelasting. Wel zo prettig!